prometheus :: 2012. június 26., kedd, 19:50:02 :: 29 komment
cinema
A kopár sziklák között hömpölygő, kénsavas folyó partján 3 méter magas, kigyúrt Voldemort szeretne meztelenre vetkőzni. A növényzetet leszámítva ő az egyetlen élőlény a bolygón. Ezért az alsónadrágot szemérmesen magán hagyja, nehogy meztelenül lássa valaki, közvetlenül azélőtt, hogy szándékosan meghal.
Iszik egy feketét, amitől hosszan agonozálva szétmaródik és feloldódik a vízben, eljuttatva a Földre a várva várt DNS-t.
Hogy az öngyilkos teremtéshez miért kellett szinte meztelenre vetkőzni, azt nem tudom. Magvas gondolat lehet, amihez nem érek fel. Főleg azért nem, mert úgy 80-as IQ-tól fölfelé bármelyik embernek lenne annyi esze, hogy simán belepisáljon a folyóba, ha DNS mintát akar adni, vagy beleköpjön az űrhajójáról, mint DiCaprio a Titanic fedélzetéről az óceánba, aztán szépen hazamenjen. És az embernek ahhoz is lenne elég esze, hogy látva ezt a nyitójelenetet felálljon és hazamenjen. De hát a Ridley Scott, meg a Szárnyas fejvadász, maradni kell.
Néhány perccel később egy bármelyik Eve Online-os űrhajónál százszor rondább gép repül a teremtőink felé. A teremtőink lovas-mamutos barlangrajzok közé festették ecsettel és növényi festékkel az Univerzum egyetlen olyan csillagképét, amely a Földről nézve 35 ezer év alatt sem változott, ellentétben az összes többivel, mert sajnos a csillagok néha mozognak, méghozzó egymáshoz képest össze-vissza, mert egy-egy csillagkép látszólag összefüggő csillagai egészen eltérő távolságra helyezkednek el a Földtől, és eltérő irányban üldözik a kozmikus boldogságot, de ez az egy volt annyira jó fej, hogy ne csússzon szét annyira, mint kezdő goás három korong meszkalin után a koromsötét erdőben. Sőt, ennyi idő után is fel lehetett ismerni és el lehetett navigálni a megfelelő csillagjára, amely bármelyik lehetett volna az öt közül. Az sem marad titokban, hogy az űrhajón 17 fős legénység tartózkodik, tehát az ötödik percben ki lehet számolni, hogy a következő három óra alatt hányan halnak meg. Annyit segítek, hogy a legénység egyik tagja android, tehát kettőt kell kivonni az eredeti számból. A túlélő a legellenszenvesebb személy az egész csapatból, beleértve az idegeneket. A csapat nagy része tudósokból áll, ezért az első dolguk egy idegen bolygón levenni a fejükről a szkafandert. A második dolguk eltévedni egy néhány száz méter hosszú, felkör alakú, elágazás nélküli alagútban, amelynek a kijáratánál parkolnak. A harmadik dolguk az egy méter hosszú, kobraszerűen mozgó, ágaskodó és sziszegő földönkívüli lényhez puszta kézzel nyúlkálni.
(Az egy méter hosszú, kobraszerűen mozgó, ágaskodó és sziszegő földönkívüli lény néhány óra alatt fejlődik ki a földi kisállatkereskedésekben kapható lisztbogárlárvából.)
A Prometheus alcíme az Öregkori elhülyülés lehetne, mert azon kívül, a teljes története abból áll, hogy egy milliárdos, szenilis öregember retteg a haláltól, a film elképesztően ronda, unalmas és fárasztó. A ronda alatt nem azt értem, hogy borzongatóak benne az alienek, mivelhogy nincsenek benne alienek. Hanem azt, hogy egészen hülyén néz ki a legfélelmetesebb jelenet a filmben. Ami egy homokvihar. Hasonlít erre, csak bénább, egyáltalán nem vicces, és múmia sincsen benne.
Ami a látványt illeti, az idegen űrhajó belseje olyan, mint egy kőbe vájt alagút. Annyira, hogy az összes szereplő napokon át kőbe vájt alagútnak nézi. Azért nézi annak, mert tényleg az. Még egyszer mondom, az idegen űrhajó belsejéről van szó. Oké, hogy nincs benne WC, de az egész egy az egyben egy nagy barlangjárat, kövekkel. Erre mondta Redrum, hogy jó lett volna, ha ezt a filmet is Magyarországon forgatják, mert legalább kifúrták volna nekünk ingyen a 4-es metrót.
Az Alien arctámadós képe önmagában jobb, mint az egész Prometheus bármelyik kockája. A humán űrhajó hologramjai úgy festenek, mint egy átlagos dél-koreai mobiltelefonon egy gyengébben összerakott gyári MMS. Charlize Theron narancsbőrös és csámpás, amit, mint magánember, egészen megnyugtató fejleménynek tartok, ám a filmnek nem válik a javára. A jó hír, hogy erotikus jelenet nincsen.
Az idegen űrhajó kutyasíppal indul. Végülis praktikusabb, mint a szívató. Továbbá az idegen (android) behatolónak a hajó szépen elmagyarázza, hogyan kell vezetni, hova készül és mik a szándékai.
Ami még említésre érdemes, hogy a picsogó tudós azt kutatja, hogy miért akarnak elpusztítani minket azok a lények, amelyeknek - idézem - "a DNS-e 100%-ban egyezik az emberével", tehát három méter magas, fehér kukacok nagy, fekete szemekkel. A válasz az, hogy az emberiséget elpusztítani szándékozó kukac letépi az egyetlen nem-ember csapattag fejét.
És itt szeretnék visszakanyarodni a legelső jelenetre, mert néhányan hajlamosak a válasz hiányát valami mögöttes gondolatnak hinni, sőt, Arthur C. Clark filmjéhez hasonlítani a Prometheust, aminek annyi lehet az alapja, hogy az elején zongorajáték szól a feltűnően fehér, ellenben ronda és jelentéktelen űrhajóban. Ezt leszámítva, ha felmerülhet, hogy a Prometheusnak bármi köze van a 2001 Űrodessziához, akkor mégis lehet valami abban, hogy a felmenőnk egy annyira értelmes lény volt, hogy elég esze volt az egész testét beleölni egy folyóba pusztán azért, hogy néhány DNS-es molekuláját megossza (nem, nem a facebookon). És ebből a néhány molekulából, amely évmilliókon keresztül megőrizte az emberével 100%-ban egyező DNS-t, az emberen kívül még mókusok, gyíkok, rovarok és kalapos gombák keletkeztek, és még további néhány milliárd faj, persze, a felsorolthoz képest fordított sorrendben, tehát mielőtt magához tért az eredeti DNS.
Az egyetlen értékelhető körülmény az android, illetve az őt formáló Michael Fassbender. Neki adok egy pontot. Az arcjátéka Takeshi Kitano jobb pillanatait idézi. Alig észrevehető mimikával közvetíti az érzelemmentesnek nevezett gép talán létező, talán nem létező lelkivilágát. Kivéve azt a részt, amikor ötéves gyerekként örül a galaktikus térképnek, köszönjük szépen, Mr. Scott.
Végezetül annyit, hogy gyakori fogás a forgatókönyvírót hibáztatni a nézhetetlen film miatt, holott a holywoodi filmek nem forgatókönyből készülnek, hanem az általában okosan megírt forgatókönyv alapján kivágott, egy két szóval leírt jelenet-kártyákból, amelyeket az egydimenziós kreatív marketingesek rakosgatnak az egydimenziós idővonalon addig, amíg a néző számára érzelmileg megfelelő - tehát anyagilag megtérülő - filmterv jön ki belőle. A másik két dimenziót a moziban adott szemüveg teszi hozzá a filmhez. A kártyalapokból összerakott, elnyújtott videoklipet a színészek forgatás közben még átírják, mert ők a legokosabb emberek a világon, számukra ez magától értetődő, hiszen rengeteg pénzt keresnek - nyilván roppant okosnak kell lenniük. Így a forgatókönyvhez is ők értenek a legjobban, bár a változtatásokkal elsősorban azt szeretnék elérni, hogy jobban nézzenek ki a filmben. A rendező meg ordibál velük, kivéve Jancsó Miklóst, mert nála a színészek ordibálnak a forgatás elejétől a végéig.
Mindezek ellenére nehéz lenne nem szólni arról, hogy a Prometheus forgatókönvírójának köszönheti a világ a Lostot is. Nomen est omen. Itt most valami tényeg nagyon elveszett.
1/10
bonus content
2012. 06. 27.
08:22:17
Élvezet volt olvasni - írhatnál gyakrabban. :)
2012. 06. 27.
14:44:29
Velem van baj, hogy egyáltalán megpróbálom ott közzétenni.
2012. 06. 27.
20:10:54
2012. 06. 28.
07:02:10
Attól, hogy figyelmetlenül megnézel egy filmet utána pedig szarkasztikusan írsz róla, még nem lesz kritika. Igaz, viccesen írsz és jót lehet mulatni rajta de ettől még nem jó.
Nekem az jött át az írásodból, hogy egy árva mukkot sem értettél belőle.
Azért további sok sikert....
2012. 06. 28.
10:01:30
2012. 06. 28.
10:51:37
De tudod: a vélemány olyan mint a segglyuk. Mindenkinek van de senki sem kiváncsi a másikéra.
2012. 06. 28.
12:12:35
Az embereket érdekli a saját teste, különösen a másik szemszögéből; aztán érdeklik a filmművészeti alkotások is, különösen a saját szemszögükből.
A testünk felfedezéséhez társat, saját magunkhoz pedig filmet választunk. Mindegyik rizikós, mert a másik véleménye és a filmélmény sem garantált. Rövid. Hosszú. Durva. Unalmas.
Mindkettőről alkotott véleményünk egy színvonalat képvisel - a mi színvonalunkat - és egy harmóniát, amit bennünk megérintett, vagy nem.
Házas vagy?
2012. 06. 28.
12:46:06
Elhiszem neked, hogy ezt a 95%-ot rendszerint nem érdekli mások véleménye.
Éppen ezért ezen a blogon nem a saját írásaimra vagyok büszke, hanem arra, hogy az esetek túlnyomó többségében itt a maradék 5% kommentel.
Kár, hogy nem mindig van így.
2012. 06. 28.
12:47:40
2012. 06. 28.
12:48:16
2012. 06. 28.
12:51:57
Ami érdekes, hogy nem tiltottak ki, inkább fél napon belül törölni szoktak, ha hozzászólok (pedig egy éven át nem írtam oda semmit). Az udvarias, érdeklődő emailre egyszer sem válaszol. Van, aki erre élvez, van, aki arra. Sikeres élete lehet a moderátornak.
2012. 06. 28.
13:06:36
Ki ne tudna erre példát mondani.
A Sweet movie-t megnézem a hétvégén, köszönöm.
2012. 06. 28.
18:16:39
2012. 06. 29.
16:49:48
Ez olyan, amiért legalább a moziig elmegyek, mert amikor az első részét láttam 15-16 éves voltam és tetszett.
A göncölszekér miért nem változik?
Nem vagyok csillagász ugyan, de azt tapasztalatból tudom, hogy a világ sok pontjáról megfigyelve egyforma csillagképet keresünk és találunk. Évszázadok óta egyformán néz ki. Vagy nem?
Melyik az az állatfaj, amelyikre ez a - feltételezhetően biológiai fegyvernek alkalmas - faj (a filmbéli kukac) hasonlít?
Miért kellenek az őssejtek, mire jók, mire használják?
A klónozás az mi, mi kell hozzá.
Lehetnek olyan technológiák, amikről esetleg mi még nem tudunk? (na jó, én sokféle technológiáról nem tudok)
A mesében az a jó, hogy az ember nem gondolkodik rajta, hanem beleéli magát.
A kiindulási pontokat nem lehet megkérdőjelezni.
A legkisebb királylány a legszebb, az óperencián túl van a sárkány vára, az ördögnek vannak arany hajszálai, a vasorrú bába meg gonosz. Mit nem értesz ezen? Nem tetszik? Na igen, ez fontos szempont. :-)
A színészek és a képek engem nem is érdekelnek. Az, hogy levették a sisakot, persze tudjuk ilyet tudós nem csinál, meg mást sem, de nem dokumentumfilmet láttunk egy expedícióról, hanem egy játékfilmet egy - megengedem - nem minden pontján logikus történetről.
Még jó, hogy moziba és színházba nem kritizálni megyek, hanem szórakozni.
Különben a Máté Gábort, meg Eszenyi Enikőt már megkergettem volna az asztal körül.
2012. 06. 29.
18:31:07
A színház más kategória, más műfaj mint a mozi, inkább embertól emberig kommunikáció, mintsem látványvilágtól emberig. Moziba a varázslatért megy az ember, de ha meglátja a damilt amin a bűvész lóg, oda a varázslat, oda az élmény.
2012. 06. 29.
18:51:40
Való igaz, hogy a világ rengeteg pontjáról szinte ugyanúgy néznek ki a csillagképek. Ennek az a fő oka, hogy egy 10 cm sugarú körben is végtelen számú pont helyezkedik el. Ugyanez igaz az 1 cm sugarú körre is, ez geometriai axióma.
A 10 cm sugarú körnek bármelyik, végtelen számú pontjából nézve szinte ugyanazokat a csillagképeket láthatod. Ha kicsit arrébb mész a körön belül, akkor is.
Ha valamivel jobban arrébb mész, mondjuk a szomszédos galaxiba, akkor már egészen más csillagképeket fogsz látni. A szomszéd galaxis a világegyetem méreteihez képest nem igazán van messzebb, mint amilyen távolságot a 10 centis körben bejárhatsz. Nagyjából azonos nagyságrend a kettő (0.00000000000000000 és 0.00000000000000000000).
Az ókorban az arabok és rómaiak úgy ellenőrizték a katonák éleslátását (az éles látást most nem a gyors gondolkodásra értem), hogy az adott katona látja-e a Göncölszekér középső rúdja melletti apró csillagot. Ha ma felnézel az égre, akkor nehezen tudod elképzelni, hogy 10 dioptria alatt mit mértek be ezzel, mivel a kisebbik csillag eléggé kilóg. Ma már. De akkor nem lógott ki ennyire. Egyébként a két csillagnak nem sok köze van egymáshoz, csak a Földről nézve tűnik úgy, hogy esetleg hétvégente összejárnak.
Vizuális típusoknak további segítség: link
2012. 06. 29.
18:55:51
Az csak hab a tortán, hogy lisztkukac is volt az idegen bolygón. A sok száz millió dolláros produkcióban képesek voltak elküldeni a gyártásvezetőt egy horgászboltba, hogy legyen kedves, hozzon már egy marék lisztkukacot, amennyi fél dollárból kijön, mert a többi pénz ráment az alienek 3D renderelésére, amit viszont végül kivágtak a filmből, így maradtak nekünk a lisztkukacok.
2012. 07. 29.
00:44:49
Miii? :D Narancsbőrt am is hogy vehettél volna észre ha (mint ahogy azt egyébként helyesen megállapítottad) nem is volt vetkőzős jelenete? :D
De egyéb túlkapások is találhatók benne szép számmal... node, mindezek dacára elismerem, mert tény, hogy egy felettébb szórakoztató íráshoz volt szerencsém ;)
2012. 07. 29.
03:59:42
2012. 08. 08.
11:51:35
2012. 12. 28.
14:24:03
Hátha. Nem kimondottan, de hátha.
2012. 12. 30.
11:19:30
Ezután egy csapat régész felfedez egy 35 ezer éves rajzot, ami alapján egy űrhajót indítunk egy másik csillagrendszerbe. 70 év múlva. Addigra feltehetően megoldódott a gazdasági világválság, és totálisan békeszerető lett mindenki, mivel egy fegyver sincs a hajón.
A hajón elég kevesen tudják, hogy száműzetésben vannak, mert a Föld minden szakterületről el akarta küldeni a legidiótább tudóst. A klasszikus börtönhajós társaság minden tagja a fedélzeten van. Hozzájuk képest az egyetlen üde színfolt az android.
A sisakot levetni óriási ötlet volt. A levegőben karbon százalékról beszélnek. Na de karbon mi? Karbon-monoxid? Karbon-dioxid? Karbon-tetrhahidrogén? Vagy mi? Én le nem vettem volna a sisakomat, amíg ezt meg nem állapítjuk.
Az első nagyobb épületbe behatolva a biológus bizonyítja, hogy az AIDS keletkezéséről és elterjedéséről szőtt elméletek - mind igazak. Csakhogy nem egy fekete-afrikai rakott seggbe egy zöldmajmot, hanem egy szemüveges, fehér őrült.
A feketék a szőke fehér nőket rakták seggbe. Borzalom, hogy már megint ezt kell nézni. Szeretném látni a filmeket, ahol a szőke, tejfelképű és mézszínű hajú srácokra buknak rá a fekete nők, lesajnálva a rapper kapitányokat.
A menet bizonyára rossz volt, mert az űrhajós kapitányt vezetni nem tudó balféknek beállító asszisztensei lentről felfelé vezették bele az idegen űrjárműbe a hajót (hogy minél kisebb kárt okozzon), ami így rádőlt a szöszire.
A filmben csak annyi jó volt, hogy a szexjeleneteket nem mutatták.
2012. 12. 30.
13:07:07
Ilyen pornóban sincs. Aki talál nekem a redtube-on akár egyetlen olyan videot, ahol szép arcú, formás, fekete nő van együtt fehér férfival, az kap tíz kreditet.
(Szerintem jobban őrzik a nőiket, vagy nem tudom.)
2012. 12. 30.
20:55:10
Lásd Kingdom of Heaven.
Ám a Prometheuson semmi sem segít. A jóember azt magyarázza, hogy mennyire jó film az, ami arról szól, hogy van egy fekete trutyi, ami az emberekre nézve is halálos, és az emberek genetikai rokonaira nézve is az. Így a filmben jószerivel mindenki meghal, aki kapcsolatba kerül vele. A halál se nem izgalmas, sem nem látványos, se nem meglepő. Ennyi a film. Gratulálok hozzá.
2012. 12. 30.
21:00:20
2013. 04. 13.
14:03:37
ez utóbbi annyiban talán különbözik a prometheustól, hogy az abban percenként előjövő vicces/idegesítő filmes szarvashibákat (mert bakinak azokat jóindulattal sem nevezném) itt részben tömény nyál, giccs és olcsó hatásvadász elemek váltják fel. (azért a logikai hülyeségek számolásakor már az első fél óraban itt is elfogynak az ember újjai, és simán kiesik a kóla a kézből.)
a történetet úgy voltak képesek összeollózni a korábbi évek valódi sci-fieinek (solaris, mátrix, moon, waterworld, tron) egyes elemeiből, hogy az eredetiségnek és a következetességnek még a látszatát is elkerülték. a karakterek úgy cselekednek/beszélnek benne, mint ha egy nyolcvanas évekbeli mászkálós játék hatsoros ai kódja mozgatná őket. az egész film idegesítően rossz és unalmas.
még 1-2 ilyet legyártanak hollywoodban és lassan kénytelen leszek azt mondani, hogy a mátrix egy eredeti, ötletes, jó film. (no persze, csak az első rész)
a látványt kivéve minden rossz az oblivionban (még a zene is iszonyat tolakodó), de a legérthetetlenebb ugyan az, mint a prometheus esetében. ha van pénz ekkora cgi-ra, élvonalbeli sztárokra, reklámra, akkor miért nincs pénz egy 5 oldalas történetre? akár egy ingyenes joglejártra valamelyik régi galaktika számból.
2014. 03. 01.
12:43:21
Erről ennyit.
2014. 03. 03.
01:36:18
pár napja megnéztem a thor 2-t. tényleg egészen jó volt. most már igazán jöhetne 2015 májusa az age of ultronnal.
2014. 03. 03.
02:51:11