root :: 2011. február 23., szerda, 07:09:57 :: 34 komment
dialogue social religion
- Rengeteg mindenre tanít az MMO. A virtuális világ, ahol több tízezer emberrel játszol együtt. Három hónap Aion után értettem meg, hogy az emberek 90%-a rosszindulatú, alattomos és sunyi.
- Nahát.
- Az Aion olyan bolygón játszódik, amely kettészakadt. A két félteke egymás ellen harcol. Az északiaknak kevés fény jut, ők zord, sötét és rideg világban élnek. Az északi erős, ellenálló és komor nép. A déliek fehér fényben fürdenek. A déliek aranyban járó, gőgös arisztokraták. Igen, Koreában készült a játék.
Az Aionban a saját féltekédről bárkivel kommunikálhatsz, de az ellenséges játékosokkal nem tudsz beszélni. Egyetlen teendőd van, ha találkozol velük: megölni őket. Ehhez a játék első felében nagyon komoly oltást kapsz. Olyat, mint a náci propaganda. Elképesztő hatékonyan működik. Mire az első ellenséges játékossal összetalálkozol (aki azért az ellenséged, mert a másik féltekén él), gyűlöletet fogsz érezni iránta. És az ilyen a találkozásnak az a vége, hogy az egyikőtök meghal.
A játékban semminek nincs morális következménye. Csupán hasznod vagy károd származhat egy-egy összecsapásból, pontszám formájában. A pontokat viszont el tudod költeni gyönyörű, máshogy nem megszerezhető ruhákra.
Nincsenek szabályok: megtámadhatsz nálad nagyságrendekkel gyengébbet, megölhettek tízen egyet, ahogy jól esik. Ezzel önmagában nincs is baj, ez ilyen játék. Mással kell játszani, ha valakit ez zavar. Ha nem akarsz boxolni, ne menj be a ringbe. Egyébként a saját féltekéden ritkán találkozol ellenséges játékossal, mert csak időszakosan és nehezen lehet átjutni az ellenséges világba, és hatalmas túlerővel nézel szembe ott. Van viszont egy köztes rész, az Abyss. Oda bármikor mehetsz. Abyssban folyamatosan ölhetitek egymást. Na, én ott játszottam.
Abyssban az a szokás, hogy 10-15 ember összeáll, és magányos ellenségekre, vagy 2-5 fős csapatokra vadászik. Ez valahol érthető. Az ilyen játékosok biztosra mennek.
Én ezt soha nem élveztem, ezért egyedül vadásztam, ami piszok nehéz, mert többnyire csapatokkal találkozol szembe. Kettő veled egyező szintű játékost nagyon nehéz legyőzni. Hármat olyan, mint megnyerni az olimpiát. Másfelől, ha nálad erősebbet ölsz, sok pontot kapsz érte, ha nálad gyengébbet, akkor keveset. Ha téged nálad gyengébb öl meg, sokat buksz, ha nálad erősebb, vagy ha csapat győz le, akkor kevés pontot vesztesz. Ennek köszönhetően - ha jól játszol -, kifejezetten megéri egyedül harcolni, hosszú távon úgy lehet sok pontot gyűjteni. Többet, mint tizenöt fős csapatokban. Csak el kell viselned azt, hogy rengetegszer halsz meg túlerővel szemben. Csapatban meg kevésszer.
A magányos vadászat arról szól, hogy odamész, ahol az ellenségeid járnak, és megtámadod őket. Lehetőleg egyesével.
Azt fogod észrevenni, hogy ha szembe jön veled egyszerre 2-3 (vagy több) játékos, akkor azonnal és gondolkodás nélkül rád ront. Ha nem vagy piszok jó, akkor biztosan meghalsz. És a veled egyező szintű játékosok többsége kerüli az egy az egy ellen való harcot.
Ám a tanulság, ami miatt mindezt elmondtam, a nálad gyengébb, magányos játékossal való találkozásból fakad.
Tudnod kell, hogy játékosok túlnyomó része gondolkodás nélkül megöli a nála gyengébbet (ha tudja róla, hogy gyengébb, pontosabban, hogy alacsonyabb szintű). Ezzel önmagában nincs baj: ha nem tetszik, nem kell Abyssba menni.
Értelme viszont nincs sok: a nálad lényegesen alacsonyabb szintű ellenfélért nem kapsz pontot, viszont rengeteget buksz akkor, ha ő győz. Erre normális esetben kevés esély van, mert ő alig tud ártani neked, te viszont 2-3 ütéssel meg tudod ölni őt.
Azt nem jelzi ki a játék, hogy ki gyengébb és ki erősebb nálad, de a ruhából és a viselkedésből sejteni lehet.
Szóval, ha a kihívás és a - nagyon is értékes - pontok miatt harcolsz, akkor semmi értelme a nálad gyengébbeket megölni. Te elvesztegetsz egy percet feleslegesen, amit hasznosabban tölthetnél, ő meg tízet veszít azzal, hogy megölöd, mert visszakerül Abyss peremére.
Tehát mész egyedül, és szembe jön a nálad gyengébb játékos, szintén egyedül, és észrevesz. Először elkezd menekülni.
Menekül, de látja, hogy nem mész utána. Megáll. Csodálkozik. Nem érti. Vár, aztán elindul feléd óvatosan, de te mész tovább. Ekkor ő úgy gondolja, hogy ügyetlen vagy, gép játszik helyetted, vagy csak simán félsz tőle. Neked ront és elkezd ütni.
Alig-alig sebez rajtad. Állsz, és nézed fél percig a szenvedését. Aztán kezded unni, meg persze azért valamennyit sebez, ezért beleütsz egyet, amitől ő elveszti az életerejének a harmadát. Ekkor hanyatt-homlok menekülni kezd. Néha visszajön és megtámad még egyszer, újra megütöd, és elszalad.
Aztán mész tovább. Látod, hogy áll, és néz, és nem érti, hogy mi van, aztán leesik neki, hogy egyszerűen nem akartad megölni, neki meg esélye sem volt ellened, de azt még mindig nem érti, hogy végülis miért nem ölted meg.
Nem törődsz vele, el is tűnik a látóteredből. Aztán megjelenik kettő veled egyező szintű ellenség. Látják, hogy te egyedül vagy, ők meg ketten, úgyhogy jól neked ugranak.
Sok gyakorlás, megfelelő felszerelés és harci szellem esetén van esélyed ellenük, de piszok nehéz egyszerre kettőt legyőzni. Teljes akaraterőddel küzdesz, az agyad 120%-on dolgozik. Kattog az egér, recseg a billentyűzet. Az egyiket bénítod, a másikat ölöd, gyógyitalt iszol, varázsolsz, mozogsz, támadsz, védekezel. Két perces, iszonyú kemény csatában, izzadva, kétszázas pulzussal levered mindkettőt. Hajszálvékony csík marad az életerődből. Remeg a kezed, alig tudod fogni az egeret, hullámzik a tested az adrenalintól.
Ebben a pillanatban megjelenik mögötted a nálad jóval gyengébb, alacsonyabb szintű játékos, akinek három perccel ezelőtt megkegyelmeztél. Akit hagytál továbbmenni. A hátad mögé áll, és megöl.
Pontot alig kap ezért. A kapott pontszám arányos azzal is, hogy ki mennyit sebzett beléd. A másik kettő kap, akit legyőztél. Akik meghaltak. És te elbukod a pontokat velük szemben.
Hogy mit érzel, azt nem lehet elmondani. Azt viszont el lehet, hogy tíz emberből hány cselekszik a fenti módon. Kilenc.
Nem öt, nem hat vagy hét, hanem kilenc.
Elkezdtem figyelni őket.
Van Abyssban olyan is, hogy háború, amikor százan harcoltok száz másik ellen.
Ha meghalsz, a pálya elejéről kell visszamenned a csatába, ami unalmas, idegesítő és frusztráló. Az, amikor mész valahová, gyakorlatilag holtidő. Létezik erre megoldás: sok (játékbeli) pénzért lehet venni olyan varázskövet, ami tíz alkalommal feltámaszt. A csata közelében érdemes lerakni. Az a baj, hogy ha megtalálja, el tudja pusztítani az ellenség. Ezért az égvilágon semmi pontot vagy pénzt nem kap. Annyit ér el vele, hogy te nem tudod többé használni.
A háborúk zöme pusztán a pontszerzésről szól. Nem egy varázskardot kell megszerezni, nem is egy terület feletti ellenőrzést. Ütitek egymást a pontokért és magáért a küzdelemért. Így abból, hogy a közelben támadsz fel, ha legyőznek, és nem a pálya másik felén, az ellenfélnek az égvilágon semmi hátránya nem származik. Sőt, akkor jár rosszul, ha messziről kell visszajönnöd a harcba, mert addig se vagy ott. Így nem lehet legyőzni, tehát nem jár érted pont.
Tehát azzal, hogy a feltámasztó varázskövedet az ellenség szétveri, egyetlen dolgot ér el: te rengeteg pénzt veszítesz. Hosszú órák kemény munkájával szerzett pénzt, mert az a kő piszok drága. De neki ebből nulla haszna származik, túl azon, hogy te szörnyen rosszul érzed magad.
Megmondom, tízből hány játékos veri szét a feltámasztó követ. Kilenc. Volt, hogy ezt számoltam.
Azt tanultam a játékból, hogy tíz emberből kilenc rosszindulatú. Ok nélkül, haszon nélkül árt. Tízből kilenc alattomos és sunyi, mert akkor támad hátba, ha esélyed sincs védekezni. Azután cselekszik így, hogy olyan küzdelemben kegyelmeztél meg neki, ahol halvány esélye sem lett volna ellened. Akkor teszi, amikor védtelen vagy, akkor is hátulról.
Az emberek 90%-a így viselkedik akkor, ha a tetteinek nincs következménye. Nem a játék, hanem a következmények hiánya hozza mindezt elő.
Ezért hülyeség szociológiai meg pszichológiai elméleteket gyártani a morálról, a korrupcióról, a közerkölcsről: be kell tenni az embereket egy olyan helyre, ahol a tetteknek nincs következménye, és meg kell nézni az eredményt.
Egyetlen egy oka van annak, hogy a valóságban nem szúr hátba minden ok nélkül tíz emberből kilenc. Az, hogy büntetés jár érte. Ellenkező esetben megtenné - a szó valódi értelmében. Nem nyereségvágyból. Csak úgy.
Ha nem lennének következmények, tízből kilenc ember ok nélkül pusztítana, ártana és ölne. Nincs olyan, hogy agresszív vallás. Nem a vallás agresszív, hanem az ember. Nem a kereszténység ölt a középkorban, és most sem az iszlám harcol a nyugat ellen. A következmények hiánya elegendő ok. Ha lehet máglyán égetni, tízből kilenc máglyán éget. Ha lehet utcán nőt korbácsolni, korbácsol. Ha lehet kövezni, kövez. Ha lehet rakétázni a szomszédos országot, tízből kilencen lőnek át - ha van rakéta, és nincs következmény.
- Igen, tudom.
- Azért én örülök, hogy játszottam. Ennek köszönhetően jöttem rá a fentiekre. Nem arra, hogy van ilyen, hanem arra, hogy 90%. Ez az igazán hasznos tudás.
- Na látod. Erről beszéltem. Szerinted én miért utálom az embereket?
- Azért, mert egy antiszociális gyökér vagy.
bonus content
2011. 02. 23.
09:50:34
2011. 02. 23.
10:03:10
A napi 8 óra munka is ebből fakad. Ha nem dolgoznának napi 8-10 órában, megőrülnének, rombolni és ölni kezdenék egymást. Holott 1-2 óra munka elég lenne, ha ahhoz hangolnánk a gazdaságot.
(És akkor is lenne, aki napi 10 órában dolgozik, mert szereti, amit csinál).
2011. 02. 23.
15:41:53
vagy amikor "kihallgatósdit" lehetett játszani és mindenféle következmény nélkül lehetett a "kihallgatót" alakító önkéntes embernek egy üvegfal túloldalán ülő "vádlottat" árammal sokkolni. (persze az üvegfal túloldalán színész volt, akinek csak egy lámpa jelezte az őt ért áram erősségét és csak eljátszotta a kínzást, de ezt a kihallgató nem tudta). mindenhol kiütközött, hogy ha valaminek nincs következménye, akkor azt nagyon sokan gátlások nélkül megteszik. erkölcstől függetlenül. pontosan úgy, ahogy leírtad.
én –egyetértve minden szavaddal - csak ezt a megállapításodat árnyalnám egy picit: „Azt tanultam a játékból, hogy tíz emberből kilenc rosszindulatú.” nem inkább azt, hogy: tíz emberből kilenc rosszindulatú, aki abban a játékban játszik?
mert bizony van aki sims-el játszik, ahol nem ölünk másikat. van számos olyan on-line játék, ahol nem létezik fegyver meg harc. (kétségtelen, hogy véresből több van) és vannak olyanok is (mint pl. én) akinek a teljes call of duty, modern warfare sorozat megvan ps3-on (ami nem kicsit véres és erőszakos), számos alkalommal végigjátszottam, a legerősebb szinten is, de egy pillanatra sem jutott eszembe, hogy felmenjek on-line játszani. pontosan azon okokból, amiket ide leírtál. mi is vagyunk egy páran és (remélem) mi azért javítjuk azt a 9:1-es statisztikát.
2011. 02. 23.
19:16:59
Mage: Lám... én WoW-ozok. Illetve oztam. Jól kellett karaktert választani, jó szakmával. (DPS-Retri törp paladin, bányászat és kovácsolás mesterfok, és a legbivalyabb páncélzat és kétkezes csatabuzogány amit kovácsolni lehet; arénapontok és egyéb különleges dungeonokban szerezhető páncéldarabok és pontok nem számítanak...) Nem igen kötött belén egy hordás sem. Az is igaz, hogy lvl80-on már kicsit monoton a játék.
2011. 02. 23.
19:39:45
2011. 02. 23.
20:50:58
Figyeljük csak meg a ragadozó/mindenevő állatokat. Úgy ölnek, hogy az hatékony legyen. Ők maradtak fenn.
Az ember, és közeli rokona, a csimpánz esetében azok maradtak fenn, akik úgy ölnek, mármint fajtársat, hogy az fájjon.
Ha a jóisten képmására lettünk teremtve, gondolom az üzenet egyértelmű.
(Lásd még: Csányi Vilmos)
2011. 02. 24.
02:54:26
2011. 02. 24.
08:59:40
A másik dolog, amit nem hatékonyan csinálunk, az a szex. A férfiak többsége ezt is praktikusabban csinálná, de erre poszt-szüfrazsett kialakult a korai magömlés ostobán idealizált képe, ami önmagában rejti a kérdést, hogy mihez képest korai.*
A válasznak köze sincs a gyerekszeretethez vagy az utódnemzés felsőfokához.
Vagy te más kapcsolatra gondoltál?
2011. 02. 24.
13:13:36
2011. 02. 25.
13:10:18
Viszont a fogyasztói társadalom jó dolog. Nem ironikusan értem. Az ember gyűjtögető lény.
Azt hiszem, erről is írni fogok hamarosan.
2011. 02. 25.
17:22:53
2011. 02. 25.
17:54:55
Sokkal inkább a jellemből, a gyerekkorból, és a szexualitásbólból.
Egyfajta bosszúállás ez.
Fontos, hogy nem arról beszélek, amikor az embernek a közösség és a saját érdekei között kell választani, mert az egész más eset. Csak arról, amikor nem kell: például nem beállni dugóban a kereszteződésbe.
2011. 02. 25.
22:57:41
Persze nem kell olyan messzire menni: az átkosban még normális volt, hogy együtt csinálunk valamit. Duma volt, de mégis hatott, mert kialakított egy olyan közgondolkodást, amiben fontos volt a másik ember. Ehhez képest sokkoló a változás. Sokkoló, hogy a susi melegítős, aranyláncos kopasz a hummerben azt csinál, amit akar. Megváltozott az értékrend, és statisztikailag rosszabb a kép, aminek nem sok köze van az egyén problémáihoz, amik mindig is voltak, csak épp más közegben másképp reagálták le.
Mondok egy egyszerű példát: megyek a járdán, ahol kényelmesen egy ember fér csak el. Szembejön valaki. Csak úgy tudunk elmenni egymás mellett, ha mindketten félrehúzódunk, és oldalazunk. Kérdés, hogy mit fog csinálni a másik.
A/ eset: nálam idősebb ember jön szembe. Időben kezd ösztönösen félrehúzódni, ahogy én is, és elmegyünk egymás mellett.
B/ eset: nálam fiatalabb jön szembe. Én elkezdek ösztönösen félrehúzódni, a másik pedig jön tovább középen, hogy majd én úgyis félreállok. Amikor egy méterre vagyunk, én visszaállok középre. Megállunk egymással szembe, és ő nem érti, miért nem engedem el.
Ezek nem száz százalékos példák, csak kilencven. Pont amennyit te is tapasztalsz a játékban. Ugyanaz a jelenség. (Aki esetleg nem ismerne, annak kedvéért elmondom, hogy kábé aki nálam öregebb, annak már van felnőtt fejjel tapasztalata az átkosban, aki meg fiatalabb, annak nincs.)
2011. 02. 26.
01:48:42
autóval egyébként ugyan ez a helyzet. napi példa volt a lakóhelyemen, hogy kétirányú utcában teljes sor parkolt az egyik oldalon úgy, hogy csak egy autó tudott elmenni a maradék helyen. a szembejövőnek félre kellett állnia, hogy a másik elférjen. persze rendszerint pofátlanul az követelte ki a másik félreállását magának, akinek a kresz szerint félre kellett volna állnia. mondjuk, amióta lecseréltem az autóimat, ez a probléma megoldódott. :)
2011. 02. 26.
02:12:00
Az elengedésre pedig a leggyönyörűbb példa a 28-as busz a Zugligeti út egyirányú részén. Fölfele egyirányú, és a majmok rendszeresen belemennek szembe. Napi rendszerességű eset, hogy amikor szembetalálkozik a felfelé kaptató busszal, akkor nem érti, és elvárja, hogy majd a busz fog tolatni.
Erről jut eszembe, hogy amikor azt mondja be a fővinform, hogy az n jelzésű villamos helyett pótló buszok járnak a sínen parkoló autós miatt, akkor az ott a fogyasztói társadalom értékrendje szerint történik. Más modell szerint egészen kézenfekvő lenne a hír, miszerint az autó tulajdonosának temetéséről később intézkednek. És itt nem egy igazságtalan, elnyomó rendszerről beszélek.
Hasonlóképpen: más értékrend szerint a felsővezetéket ellopó, és tízezer forint haszon reményében a közösségnek százmilliós kárt okozó, százezreket egy hétig szopató egyed nem a tízezer forint arányában kapna felfüggesztettet, negyedelve, hanem még a nevét is kitörölnék az anyakönyvekből.
Tankra cserélted az autóidat vagy helikopterre?
2011. 02. 26.
05:05:34
miért nem lehetett meghagyni mondjuk ötöt ezekből az autókból, hogy ilyen sínekre meg buszmegállókba beálló eseteket gyorsan meg lehessen oldani?
vagy ha nem akarnak szállítókat üzemben tartani, akkor ott a tolólapos hókotró. az néhány téli napot leszámítva, egész évben ráér.
a felsővezeték lopást én sem tartom olyan súlyos bűnnek, hogy levágjam a kezét vagy bezárjam börtönbe. egyszerűen csak összeszámolnám az okozott kárt és lehetőséget adnék ledolgozni azt az elkövetőnek. mondjuk egy szénbányában, két műszakban, napi 500 forintjával. ha összejött az ára, másnap már küldeném is haza.
járműcserénél az elegáns megoldás a kerékpár lett volna, mert az elférne a szembejövő mellett. de maradtam a hétköznapi, primitívebb megoldásoknál. az átlagosnál kissé nagyobb és pofátlanul nagyobb, emelt hasmagasságú, szögletes, nem túl világos színű és nem túl sok átlátszó üvegfelülettel rendelkező gépjárműveket használok. érdekes látni a döbbent arcokat, amikor félreállok egy útszűkületnél, lemondva az elsőbbségemről, hogy elengedjek valakit. van, hogy majd ínhüvelygyulladást kapok, annyit kell rángatni a fénykürtöt.
2011. 02. 26.
12:43:01
2011. 02. 26.
16:13:03
ellenben az etnikai ismereteidet frissíteni kellene, mert a fuksz már két-három éve teljesen kiment ezen kultúrkörnél a divatból. volt aranyműves kollégáim nagy bánatára. azelőtt heti 2-3 plázacica karnyi vastagságú láncot kellett kézzel forrasztgatniuk és legalább heti egy tízdekás love/lóvé feliratos, szíves gyűrűt kiönteniük, most évente ha kettő ilyen megrendelésük van. fuksz helyett az iphone, blackberry, htc-android trió dívik, feltapasztva a szélvédőre. lehetőleg mindhárom egyszerre, nehogy már beszóljon a tesó, hogy neked csak egy ócska iphone/blackberry/htc-android -od van.
2011. 02. 26.
16:45:49
2011. 02. 26.
16:52:59
2011. 02. 26.
18:23:53
2011. 02. 26.
18:52:36
off
ezt olvastad?
link
2011. 02. 26.
19:30:27
Ja, ha nem néz rá az ember a szoborra, vagy nincs szeme, akkor tényleg nem.
2011. 02. 26.
19:54:50
2011. 02. 26.
20:00:25
A szélsőjobbos szervezetekben jóval nagyobb a melegek aránya, mint a társadalom egészére nézve.
A szalmakazalban meg jól el lehet bújni, bár ezt én csak filmekből tudom.
2011. 02. 26.
20:14:49
2011. 02. 26.
21:27:35
2011. 02. 26.
22:06:51
2011. 02. 27.
20:47:31
2011. 02. 27.
21:11:27
2011. 02. 27.
21:31:23
2011. 02. 27.
23:15:57
2011. 02. 27.
23:45:53
2011. 03. 03.
21:42:35
Nekem a "Hummeresekkel" nincs bajom, az esetek zömében taxis miatt szálltam ki, vagy akartam kiszállni.